Fietstheorie


Totale fietsweerstand (FT)

De totale weerstand FT die een fietser moet overwinnen is de som van de luchtweerstand FL, de hellingweerstand FH, de rolweerstand FR en de mechanische weerstand FM (niet in de figuur weergegeven). In formulevorm:

FT = FL + FH + FR + FM

De genoemde weerstanden zijn krachtgrootheden uitgedrukt in N (1 N = 1 kgm/sec2); zij worden hieronder toegelicht.

Luchtweerstand (FL)

De formule voor de luchtweerstand FL is:

FL = 1/2 . A . Cw . Ro . (Vf + Vw)2

FL is de luchtweerstand uitgedrukt in N. A is het frontoppervlak van fietser en fiets in m2 (in racehouding gemiddeld ca. 0,3 en rechtopzittend ca. 0,5). Cw is de stroomlijnconstante van renner en fiets (ca. 1). Ro is de dichtheid van lucht uitgedrukt in kg/m3 (op zeeniveau en bij 1010 mbar is de dichtheid ca. 1,3 met een vermindering van ca. 10% per 1000 m hoogtestijging). Vf is de fietssnelheid in m/sec. Vw is de (tegen)windsnelheid in m/sec (bij resp. windkracht 1, 3, 5, 6 en 7 is die ca. 0-3, 3-8, 8-11, 11-14, en 14-17 m/sec).

Hellingweerstand (FH)

De formule voor de hellingweerstand FH is:

FH = FZ . sin α = G . g . sin α

FZ is de zwaartekracht uitgedrukt in N. α is de hellingshoek uitgedrukt in graden. G is de massa van renner en fiets in kg. g is de versnelling van de zwaartekracht in m/sec2 (normale waarde 9,81).

Rolweerstand (FR)

De formule voor de rolweerstand FR luidt:

FR = Fz . cos α . Cr ≈ G . g . Cr

Fz is de zwaartekracht uitgedrukt in N. α is de helingshoek in graden. G is de massa van renner en fiets in kg. g is de versnelling van de zwaartekracht uitgedrukt in m/sec2 (normale waarde 9,81). Cr is de rolweerstandconstante die afhankelijk is van band- en wegdekkwaliteit (normale waarde bij harde banden op asfalt ca. 0,003 á 0,004).

Mechanische weerstand (FM)

Er zijn geen eenvoudige formules voor de mechanische weerstand FM. Het gaat hier om de interne wrijving van de kettingaandrijving en fietslagers. De waarde is vooral afhankelijk van de staat van onderhoud van de fiets(ketting). Van een goed onderhouden fiets is de waarde van de mechanische weerstand gering ten opzichte van de totale fietsweerstand; in de orde van grootte van enkele procenten. In het rekenmodel wordt dit percentage ingevuld bij Cm

Met behulp van de berekende weerstandskrachten kunnen we uitrekenen hoeveel arbeid en vermogen de fietser levert.

Geleverde arbeid (L)

De formule voor de geleverde (of te leveren) arbeid L is:

L = FT . S

De geleverde arbeid L is gelijk aan de overwonnen totale fietsweerstand FT maal de afgelegde weg S. L is uitgedrukt in J (Joule = Nm), FT in N en S in meters.

Geleverd vermogen (W)

De formule voor het geleverde (of te leveren) vermogen W luidt:

W = L : T = FT . Vf

Het vermogen W is gelijk aan de hoeveelheid arbeid per tijdseenheid. W is uitgedrukt in watts (= J/sec). L is de verrichte arbeid uitgedrukt in J. T is de tijd gedurende welke de arbeid is geleverd in sec. FT is de totale fietsweerstand in N. Vf is de (gemiddelde) fietssnelheid in m/sec.

Voorbeelden rekenmodel

Zoals gezegd zijn de behandelde formules verwerkt in een rekenmodel. Hieronder staat de lay-out van het model met mijn beste prestaties rond de Haarlemmermeer en op de Mont Ventoux. De waarden achter de rode = tekens zijn de inputwaarden en achter de blauwe = tekens de outputwaarden.

Haarlemmermeer

Mont Ventoux

Conclusie

Bij het rondje Haarlemmermeer was (bij windstil weer!) 87% van het vermogen nodig voor het overwinnen van de luchtweerstand. Op de Mont Ventoux ging ongeveer datzelfde percentage (85%) op aan de zwaartekracht.

Of je nou stoempt op het vlakke of harkt op een berg, je vermogen heeft hetzelfde maximum. In mijn geval was dat ooit tegen de 4 watt/kg lichaamsgewicht. Een prof haalt bij langdurige inspanningen zoals in bovenstaande voorbeelden ca. 6 watt/kg.

Wat haal jij ? Klik hier en reken het uit !

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *